آل زيار نخستين سلسله ديلميان را تاسيس مي کند
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
آل زيار نخستين سلسله ديلميان را تاسيس مي کند
نوشته شده در چهار شنبه 4 بهمن 1391
بازدید : 1302
نویسنده : امیر حسین دلشاد غلامی

 

سرزمين مازندران و گيلان از نظر طبيعي به دو بخش جلگه اي و کوهستاني تقسيم ميشد که به قسمت کوهستاني گيلان ديلم و به مازندران طبرستان مي گفتند و از قرن سوم هجري اسلام در اين مناطق پديد آمد و دولتهايي در آنجا تشکيل گرديد.

ديلميان از علويان طبرستان استقبال مي کنند

در اواسط قرن سوم هجري , مردم طبرستان و ديلم توسط گروهي به نام علويان که از نسل امام حسن بودند , به دين اسلام فرا خوانده شدند و بدليل تمايلات استقلال طلبانه , به کمک آنان دولت علويان را تاسيس کردند . مرکز حکومت آنان شهر آمل و از مشهورترين سران علويان داعي کبير و و ناصر کبير بود . حکومت علويان توسط سامانيان منقرض شد ولي پيروان و سپاهيان آن ها بدنبال انجام فعاليتهايي در سلسله آل زيار و آل بويه را تاسيس کردند.

آل زيار نخستين سلسله ديلميان را تاسيس مي کند
در اوايل قرن چهارم هجري , بسياري از سربازان و سرداران ديلمي که در خدمت علويان بودند , به دليل نداشتن رهبري و حکومت , سرگردان بودند اما تعدادي از آنان به خدمت سامانيان در آمدند از جمله مردآويج , پسر زيار که از سرداران دلير ديلمي بود و آرزو داشت حکومتي مستقل تشکيل دهد . او کار خود را با تصرف گرگان و طبرستان آغاز کرد و برخي از شهرهاي مرکزي و غربي ايران را به تصرف در آورد . مردآويج پس از آنکه اصفهان را مرکز حکومت خود قرار داد , راه و رسم ساسانيان را پيشه خود ساخت .اما بدليل بد رفتاري با سپاهيان خود , به دست آنان کشته شد .

هجوم دشمنان , آل زيار را ضعيف مي کند
وشمگير , برادر مردآويج , پس از مرگ او به حکومت آل زيار رسيد و مورد حمله و يورش سامانيان قرار گرفت . در مقابل اين حملات آل زيار کليه متصرفات خود را از دست دادند و تنها گرگان را براي خود حفظ نمودند و دولت آل زيار در زمان سلجوقيان از ميان رفت .


آل بويه , دومين سلسله ديلميان را تاسيس مي کنند

حکومت مستقل آل بويه توسط علي , حسن , احمد پسران ماهيگيري به نام بويه تاسيس گرديد . اين سه تن ديلمياني بودند که به مردآويج پيوستند و پس از قتل او , اين حکومت را تاسيس کردند .
علي امير بزرگ آل بويه , دشمن خليفه عباسي بود و دو برادرش احمد و حسن از او اطاعت ميکردند و در نتيجه احمد جهت فتح بغداد با سپاهيانش رهسپار عراق شد . او بغداد را فتح کرد و خليفه را به زندان افکند . اما چون خليفه عباسي حاضر به اطاعت از ال بويه شد , ديلميان از انقراض عباسيان منصرف شدند.

امير عضدالدوله ديلمي
در زمان عضدالدوله ,فرزند حسن , مشهورترين فرمانرواي ديلمي , آل بويه قدرت بسيار داشتند و تقريبا سراسر ايران را تحت اختيار داشتند . عضدالدوله بدليل علاقه به عمران و آبادي بيمارستان عضدي را در بغداد تاسيس کرد و در آن پزشکان علاوه بر درمان , به آموزش طب نيز ميپرداختند . در زمان عضدالدوله , سدي بنام بند امير بر روي رودخانه کر بسته شد . و در اين زمان کشاورزي و آباداني رونق فراوان يافت.

تجزيه دولت آل بويه
شاهزادگان ديلمي پس از آل بويه براي بدست آوردن قلمرو بيشتر با هم به زد و خورد پرداختند و هر يک حکومت مستقل تشکيل دادند . در حقيقت اولين دولت کاملا مستقل در زمان آل بويه تشکيل شد و آنها در ايران جايگاه خاصي دارند . در اين دوران عمران و آباداني و توجه به دانشمندان و نويسندگان رواج فراوان يافت . ابوعلي سينا دانشمند بزرگ ايران در اواخر عمر خود در همدان وزير آل بويه بود.

 

اواسط قرن سوم

علويان طبرستان

داعي کبير

ناصر کبير

استقلال طبرستان

 

آل زيار

 

مرد آويج

 

وشمگير

تاسيس سلسله آل زيار

حکومت در گرگان

 

 

قرن چهارم هجري

 

 

 

آل بويه

علي

تاسيس سلسله آل بويه

حسن

حکومت در اصفهان, ري , همدان

احمد

فتح بغداد

عضدالدوله

اوج قدرت ديلميان

تجزيه دولت آل بويه

ديالمه همدان

ديالمه فارس

ديالمه عراق

اواخر قرن پنجم

حمله سلجوقيان و پايان کار ديلميان



:: موضوعات مرتبط: تاریخ , ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: